Jouw directe strategieën voor succes
Allerbeste, gewaardeerde lezer,
Nu wij na de zomerstop weer starten met leiderschap masterclasses en trainingen over strategie en waarden, reageer ik graag op een aantal gesprekken die ik de afgelopen weken had.
Hoe wordt je een succesvolle ondernemer, en hoe zorg ik ervoor dat mijn organisatie binnen een aantal maanden goede opdrachtgevers vindt?
Ik neem je daar graag beknopt op mee, zodat je alvast wat inzichten hebt om over na te denken, die we graag samen verder bespreken tijdens een van de komende meetings.
Ondernemerschap en succes
Het ondernemerschap wordt vaak geromantiseerd met verhalen over snelle successen en direct binnenstromende rendementen. In werkelijkheid echter, zien de meeste bedrijven pas na enkele jaren enige winst – als ze al weten te overleven, en kost dat oprecht intens veel doorzettingsvermogen en vraagt dat steeds om echt heel hard werken.
Natuurlijk start je een onderneming niet alleen om geld te verdienen. De drang om mensen te helpen met je producten en diensten is minstens even belangrijk. Mogelijk zelfs het allerbelangrijkste. Maar laten we eerlijk zijn: zonder omzet en winst heb je geen business, maar een hobby.
Kennis, strategie & tools
De juiste kennis, strategieën en tools zijn dan ook cruciaal. Een realistisch plan en een onwrikbare toewijding aan wat Tony Robbins noemt “constant and never-ending improvement” zijn daarbij essentieel.
Nieuwe bedrijven dienen zich te richten op het bouwen van een solide basis voor duurzame groei. Ik deel graag enkele belangrijke punten voor het genereren van het gewenste, of meer rendement, in onze, maar feitelijk iedere sector:
1. Begrijp de financiën
Winst maken klinkt simpel, maar wat betekent het echt? Je omzet is het geld dat binnenkomt, maar voordat dit geld je bankrekening bereikt, moeten kosten zoals salarissen, belastingen en voorraden worden gedekt. Wat overblijft is je winstmarge – het magische getal dat bepaalt of je bedrijf kan blijven bestaan of niet.
Je dient financiële overzichten en basistermen begrijpen. Net zoals een piloot de meters in een cockpit moet kunnen lezen, moet jij een balans, winst- en verliesrekening en kasstroomoverzicht kunnen begrijpen. Hiermee kun je effectief deelnemen aan gesprekken over winstgevendheid. Een training vastgoedrekenen van de master himself is dan ook zeer aan te raden, ook omdat hij je nieuwe inzichten geeft, met concrete voorbeelden, én hij je direct vertelt hoe de hazen lopen in de sector en welke formules voor jouw organisatie absoluut waarde realiseren.
2. Maak een bedrijfskaart
Elk succesvol bedrijf begint met een plan – een bedrijfskaart die meer is dan alleen een route van punt A naar punt B. Deze kaart bereidt je voor op verschillende scenario’s en koppelt deze aan je overkoepelende visie.
Een goede bedrijfsvisie bevat een duidelijk plan voor rendement. Wat kun je vandaag, deze week of deze maand doen om je winstmarge te verbeteren? Werken met een business coach en trainer die de markt kent, kan hierbij onschatbare waarde bieden en je effectieve handvatten bieden.